sábado, 5 de noviembre de 2016

Robert Pratten: guia estratègica transmèdia per a TV i webseries - Belén Albiol



Robert Pratten és el desenvolupador de Conducttr (Transmedia Storyteller Ltd), un servei en línia per a aprendre sobre interactivitat i multiplataforma, entreteniment i marketing, a més de consultor transmèdia. A finals de juny del passat 2015, escrivia un article al blog de la organització que titulava “The three C’s of Transmedia Storytelling”, les tres Cs de la Narrativa Transmèdia.



El diagrama és, segons Pratten, un intent de crear una guia estratègica transmèdia fàcil de recordar per a la televisió i les webseries. Les tres Cs són, en anglès:

  • Characters (personatges): Enllaç a través de la història. La importància de la història.
  • Convenience (conveniència): Contingut adequat i moment adequat. La importància d’oferir el contingut correcte a la gent adequada en el moment correcte.
  • Community (comunitat): Els seguidors es senten connectats entre si. La importància de connectar els seguidors i recompensar-los.

En les interseccions entre aquestes tres esferes principals s’observen accions i funcions que, segons l’autor, hem de recolzar:

  • Personatges + Conveniència → Personalització: la personalització de la experiència de la història per a cada persona, basada en la seua relació amb l’univers narratiu.
  • Conveniència + Comunitat → Faccions, equips i gremis; Regalar i compartir; Referències: personalització continuada, però en un sentit més ampli al aplicar-se a segments de l’audiència. Per exemple, un equip d’audiència col·labora per a desbloquejar contingut que solament ells poden veure. A més, Pratten afegeix a aquesta intersecció la capacitat de compartir i referir amics a l’univers narratiu.
  • Comunitat + Personatjes → Debats; Contingut generat per usuaris (UGC: user generated content); Cocreació; Interacció entre personatjes: aquesta es la relació entre la comunitat i l’univers narratiu. Els autors o creadors deurien oferir oportunitats per a reforçar la relació a través de procediments i de la tecnologia per a permetre les contribucions dels seguidors, les interaccions entre personatges i altres coses similars.

Si estàs d’acord amb aquesta visió de Robert Pratten i vols conèixer més el seu treball amb relació al transmèdia, et recomane que visites la seua definició de Narrativa Transmèdia i dels tipus de transmèdia. A més, Pratten és autor del llibre Getting Started in Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners, que pots descarregar, llegir online o comprar en la web de Transmedia Storyteller.

martes, 1 de noviembre de 2016

STAR WARS COM A NARRATIVA TRANSMÈDIA- Helena Ramon Avelino


Star Wars és una sèrie de pel·lícules de ciència-ficció creades pel director, guionista i productor George Lucas. La saga va passar a convertir-se en un fenomen de la cultura popular a nivell mundial. La primera pel·lícula, Star Wars A New Hope (1977), va tenir un èxit inesperat. Aleshores, Lucas va decidir fer les seues dues seqüeles, que van completar la "trilogia original". Setze anys més tard es va estrenar Star Wars The Phanton Menace (1999), la primera pel·lícula d'una nova trilogia centrada en els anys previs a l'anterior.


La saga Star Wars ha derivat en altres mitjans com i s'ha anat creant tota una narració transmèdia: llibres, sèries de televisió, videojocs, còmics, pel·lícules per als fanàtics o dibuixos animats. Aquests, entre tants altres, conformen l'anomenat "Univers expandit".


The Clone Wars (2008) va ser la primera pel·lícula de la franquícia que no forma part de les trilogies originals. Cal afegir que aquesta va ser la primera pel·lícula animada de Star Wars i es va fer en la intenció de que servira d'introducció de la sèrie televisiva i que, a més a més, es basa en la sèrie prèvia, totes aquestes homònimes. 


A partir de la primera trilogia, la tecnologia permet als seus seguidors començar a situar-se en algun dels rols més actius, sorgint blogs de tot tipus o webs especialitzades en els temes que es desenvolupen a les pel·lícules. Gràcies a YouTube comencen a créixer els Fan Films, on els més creatius multipliquen les trames de la sèrie. Han sigut creats una gran quantitat de llocs web que, entre altres coses, es constitueixen de vídeos realitzats pels fanàtics i allí poden compartir les seues històries i pensaments sobre Star Wars. Algunes d'aquestes són http://starwars.blogspot.com/ i http://starwarsblog.net/.


LucasArts Entertainment Company LLC fou una empresa estatunidenca que va desenvolupar i editar videojocs i va ser fundada per George Lucas el 1982. Aquest, posseeix el control creatiu sobre l'univers expandit. Un fet com, per exemple, la mort d'algun personatge principal ha de ser aprovada per Lucas abans que puguin ser incorporats en qualsevol tipus de material alternatiu. La funció de Lucasfilm és assegurar una espècie de continuïtat en els diversos treballs creats per diversos autors en el pas del temps.


Tant les produccions de LucasArts com les seues franquícies proveeixen a l'univers d'Star Wars de jocs d'ordinador, consoles i es crea merchandising de tot tipus, permetent als fanàtics que facen les seues Star Wars parades o versions dels clàssics escacs amb figures representant als personatges de la saga. 


El primer producte de l'univers expandit es va llançar a la venda al gener de 1978 i va consistir en la setena entrega d'una sèrie dels còmics sobre Star Wars que va ser publicada per Marvel Comics. Aquest còmic va portar per títol New Planets, New Perils. Un mes després del llançament d'aquest, va aparèixer la novel·la Splinter of the Mind's Eye, d'Alan Dean Foster, la qual va ser seguida directament pel film per a la televisió Star Wars Holiday Special, també el 1978.


Des de 1982, una gran quantitat de videojocs basats en Star Wars han estat publicats, sent el primer de tots Star Wars The Empire Strikes Back. Els últims jocs llançats a la venda són Lego Star Wars: The Complete Saga, Star Wars: The Force Unleashed i Star Wars: The Force Unleashed II.


Star Wars també ha donat lloc a diverses adaptacions de ràdio, la primera d'elles, basada en Star Wars A New Hope. D'altra banda, el 1999, amb motiu de l'estrena de The Phantom Menace, Lucasfilm va dur a terme a Colorado una convenció inspirada en l'univers de Star Wars que va tenir una durada de 3 dies.


El 2009, es va estrenar Star Wars: In Concert, una producció de Lucasfilm que es tracta d'un esdeveniment musical on la Royal Philharmonic Orchestra i un cor en viu interpreten els temes musicals compostos per John Williams, mentre es projecten de forma sincronitzada una sèrie d'escenes editades de les pel·lícules d'Star Wars.


Fins al dia d'avui hi ha tres jocs de rol de taula ambientats en l'univers d'Star Wars, joguines i figures d'acció, jocs de construcció (Lego), jocs de miniatures, Star Wars: Frames (col·lecció de fotografies), etc.


Com podem observar, la quantitat de plataformes a les què s'ha estès aquest univers són infinites i, segurament, encara se'ns sorprenga en molts més mitjans que per a nosaltres poden resultar a dia de hui in-imaginables....I és que Star Wars no para de crèixer!

lunes, 31 de octubre de 2016

TRANSMEDIALIDAD Y VIDEOJUEGOS - Marina Arias Torres

Creo que hasta hoy no me había parado a imaginar la complejidad narrativa que han ido adquiriendo los videojuegos con el paso de los años. Cuando éramos pequeñas, las fórmulas narrativas que se empleaban para estos resultaban muy básicas. Se me vienen a la cabeza juegos como Pac-man o Breakout, donde el tratamiento argumental era prácticamente nulo. En 1975 surge Dungeon, el primer juego de rol multijugador online, basado en el juego de tablero Dungeons and Dragons. Desde entonces, tiene comienzo la gran expansión narrativa del mundo del videojuego, originándose entre estos muchos casos transmediáticos.
Resulta asombroso ver cómo los videojuegos han evolucionado como medio independiente a la hora de generar nuevas narrativas. Este entretenimiento permite crear mundos transmediales donde se originan espacios de interacción y es el consumidor quien puede participar en estos, tomando muchas veces las decisiones como personaje. De esta manera, el videojuego emplea el storytelling con el fin de trasladar los relatos de esta plataforma a otras, y viceversa. Asimismo, se exploran estas historias para que el usuario pueda intervenir en el mismo acto del juego y se utiliza como estrategia la apelación a sus expectativas y emociones (si queréis saber más de ello: consultar entrada), dando como resultado un proceso dinámico tanto al juego como a la narración.

Voy a realizar dos clasificaciones que me parecen necesarias para tratar este tema. Primero quiero hablaros de algunos casos prácticos que se han estructurado con intensos procedimientos narrativos y, para ello, comentaré tres de los géneros de este medio más populares:

RPG (Role Playing Games). Este género abarca juegos que reclaman el ingenio del jugador para que se enfrente a los enigmas que se le anteponen. Con el paso del tiempo, también presentan diversidad de posibilidades a lo hora de la creación de las historias que dependen de las decisiones que el jugador tome. Las decisiones del jugador afectan, en base a unos parámetros, al desarrollo del juego.

  • The Legend of Zelda
  • Final Fantasy
  • Fallout [...]
Resultado de imagen de the legend of zelda

Aventuras. Comienza con juegos donde debemos realizar acciones muy básicas para que la historia avance, hasta la evolución a otros juegos de este género donde el contexto narrativo se amplía gracias a la libertad de interacción con los personajes y escenarios.
  • Adventure
  • Max Payne o Braid: poder de controlar el tiempo
  • Alone in the Dark: el personaje posee un miedo claustrofóbico a los lugares tétricos [...]

Plataformas. Este género se centra en el paso de los personajes por una serie de plataformas y necesita la habilidad del jugador para realizar las acciones de estos personajes y pasar al siguiente nivel/plataforma.
  • Donkey Kong o Prince of Persia
  • Castlevania: Symphony of the Night o Tomb Raider: evolución de la complejidad narrativa de este género, que toman elementos de otros juegos, como del RPG o de las aventuras 3D [...]

Y ahora, cerraremos el artículo de esta semana con la segunda clasificación. Ahora quiero tratar aquello que respecta a la extensión de los videojuegos a otras plataformas, o de otras plataformas a los videojuegos. Es decir, los videojuegos transmedia, aquellos que aumentan su universo gracias a la propagación de sus historias a través de múltiples plataformas, creando de tal forma otras historias secundarias y paralelas. Pongamos ejemplos de la simbiosis transmediática entre los videojuegos y el resto de medios:

Del videojuego al cine. En estos casos, suele variar la obtención de los valores de una plataforma a otra, pero la esencia de la historia en general permanece fija, por lo que nos encontramos ante un caso que a veces se confunde con la transmedialidad: un caso crossmedia (concepto explicado en semanas pasadas por mi compañera Belén).
  • Mortal Kombat: considerada a lo largo de los años como una de las mejores películas surgidas a partir de un videojuego, donde se ampliaron las batallas del legendario Raiden (más tarde, también se estrena una miniserie televisiva)
  • Super-Mario-Bros-MovieMario Bros: a pesar de que los personajes son -más o menos- fieles al videojuego, las claras ampliaciones a la plataforma original, no agradaron en general al fanático público que esperaba con ansias la película [...]

De la gran pantalla al videojuego.
  • Cazafantasmas: posibilidad de jugar en solitario o como multijugador, incorporando algunas innovaciones peculiares, como el juego para PS3 que permite hacer uso de la textura de los espacios [...]

Del videojuego a la televisión.
  • Sonic X: anime para televisión basado en el videojuego Sonic the Hedgehog, que originalmente se basa en el relato original, pero más tarde incorpora nuevas historias y personajes nuevos o rediseñados que amplían este universo
  • Halo: Forward unto Dawn y Halo: Nightfall: historias que completan la línea argumental de su universo, añadiendo alguna información que sucede anterior o posteriormente al momento cronológico del que parte el videojuego original [...]

Del videojuego a la novela.
  • Novelas que amplían el universo de los Anillos de Halo
  • Alan Wake
  • Mass Effect Revelation [...]

Del videojuego al cómic. Esta fórmula es la que suele tener un mayor efecto en el público, dado que la particularidad plástica y técnica de las novelas gráficas permite ampliar el estilo y la historia inicial.
  • Gears of War
  • Pokémon: tras este exitoso videojuego RPG, se han desarrollado historias completamente ajenas a la versión original, entre ellas tenemos la desarrollada como manga [...]

Del cómic al videojuego.
  • Ninja Turtles: juego de plataformas que con el paso de los años se extiende su temática de acción/pelea, los distintos tramos amplían el universo del cómic
  • Blade
  • Batman [...]