viernes, 28 de octubre de 2016

MANIFEST TRANSMEDIA, EL FUTUR DEL STORYTELLING - Belén Albiol



El Manifest Transmedia presenta 11 principis que resumeixen els fonaments de les narratives transmedia. Ja vam veure els 7 manaments de la narrativa transmedia, proposats per Henry Jenkins i els 8 principis o elements proposats per Jeff Gómez.

En aquest cas, el manifest no s’adscriu a una sola persona, sinó a un grup de professionals i investigadors, composat per Maike Coelle (guionista i dramaturga per a jocs, films i transmedia), Kristian Costa-Zahn (encarregat de Creació de UFA Lab i UFA), Maike Hank (editora, social media manager i font d’un periòdic alemany), Katharina Kokoska (consultora web, bloguera i CEO de Servicio Creativo, una agència online), Dorothea Martin (conceptes transmedia i storytelling), Patrick Möller (transmedia storyteller i community manager, creador amb Dorothea Martin d’imaginary friends) Gregor Sedlag (Dissenyador, il·lustrador i autor de còmic) i Philipp Zimmermann (guionista i autor freelance per a UFA Lab)

Com a part del projecte "High Flyers”, els nou professionals de diversos camps dels mitjans de comunicació tenen la seua atenció fixada en com les històries seran explicades en el futur. Diuen que van decidir explicar la seua visió com una història transmediàtica i, durant el seu treball en el projecte no solament van desenvolupar un nou univers narratiu, sinó també el Manifest Transmedia. El treball va ser presentat el 12 i 13 d’octubre de 2013 en la conferència StoryDrive, a Frankfurt.
Transmedia Manifest
La introducció del manifest resa:

L’art del storytelling ha estat sempre subjecte al canvi. A través del procés de digitalització i la conseqüent convergència mediàtica, ara estem a la vora d’un salt quàntic. Ja no som espectadors, oients, lectors, usuaris o jugadors. Avui, som ‘experimentadors’, els rols i comportaments dels quals canvien segons com utilitzem i ens aproximem als mitjans de comunicació (media).  

Amb aquesta realitat en ment, prenem aquesta oportunitat per a proposar onze tesis sobre el futur del storytelling.

Aquestes tesis o principis son:
Tesi 1: Reclamant la realitat (claiming reality)
La ficció reemplaça a la realitat, arribant a ser tan envoltant com siga possible.

Tesi 2: Madrigueres de conill (Rabbit holes)
La història ofereix múltiples punts d'entrada a l'experimentador, en funció del medi i la situació en què s'utilitza.

Tesi 3: Història de l’univers (Story universe)
L’experimentador ja no segueix un únic fil dramàtic, sinó que escollix entre diverses històries que es creuen, fonent-se en una sola història-univers.

Tesi 4: Interactivitat (Interactivity)
Els experimentadors es comuniquen entre ells i amb personatges de ficció, així participen activament en la història i influeixen en el seu arc general.
Tesi 5: Contingut generat per l’usuari (Usergenerated content)
La història-univers permet a l’experimentador contribuir creativament en punts concrets de la història.
Tesi 6: Transmedialitat (Transmediality)
La història-univers no es limita a un sol mitjà, sinó que pren l’avantatge de les forces de cadascun per a crear una cosa nova, fruit de la seua simbiosi.

Tesi 7: Storytelling basat en la localització (Location based storytelling)
L’experimentador es converteix en el vehicle de la ficció, visitant llocs reals on es desenvolupen parts de la història-univers.
Tesi 8: Inclinació endavant, inclinació enrere (Lean back, lean forward)
La història-univers atrau diferents tipus d’experimentadors, oferint varietat de rols per a usuaris més actius i més passius.
Tesi 9: Infinitud (Infinitude)
La història-univers té el potencial de convertir-se en un sòl de cultiu per a una història que no acaba mai, entre seqüeles, escissions i la reutilització perpètua d’elements de la història.
Tesi 10: Pagament múltiple (Multipayment)
La diversificació del storytelling permet el model de pagament freemium: free, gratuït, i premium (freemium-payment-model). Açò indueix múltiples contribucions per l'experimentador.

Tesi 11: Treball col·laboratiu (Collaborative work)
La història-univers es desenvolupa en col·laboració per un equip versàtil i interdisciplinari, la gamma d'habilitats del qual pot satisfer les demandes basades en l'experiència de la narració.


¿Qué penseu? En els tres anys posteriors a la presentació del manifest, ¿hem vist la direcció de la narrativa transmedia apropar-se a aquestes tesis? Si així ho veieu, podeu signar el manifest vosaltres mateixos i mateixes, unint-vos als més de 400 manifestants en la web https://transmedia-manifest.com/.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

¡Comunicate!